Prieš 2016 metų Seimo rinkimus ketinama koreguoti vienmandates apygardas

2015-09-09

Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) Seimui teikia vienmandačių apygardų projektą, kuris galėtų būti įgyvendintas rengiant 2016 metų Seimo rinkimus. Siekiama, kad rinkėjų skaičius apygardose nuo vidutinio rinkėjų visose apygardose skaičiaus (šalies vidurkio) nesiskirtų (nebūtų didesnis arba mažesnis) daugiau kaip 20 proc.

Prieš 2016 metų Seimo rinkimus ketinama koreguoti vienmandates apygardas

Iš 141 Seimo nario 71 išrenkamas vienmandatėse rinkimų apygardose. Jas formuojant turėtų būti paisoma vieno svarbiausių demokratijos principų – užtikrinti lygias rinkimų teises, kad jose išrinkti parlamentarai atstovautų daugmaž vienodam rinkėjų skaičiui. Tačiau dėl gyventojų natūralios kaitos ir migracijos rinkėjų skaičius apygardose labai skiriasi. Pagal šiuo metu galiojantį Seimo rinkimų įstatymą, rinkėjų skaičiumi apygardos gali skirtis ne daugiau kaip 40 proc., t. y. šis skaičius apygardoje gali svyruoti nuo 0,8 iki 1,2 vidutinio rinkėjų visose vienmandatėse apygardose skaičiaus.

VRK užsakymu, Seimo rinkimų vienmandačių apygardų reformos projektus parengė VU Gamtos mokslų fakulteto lektorius dr. Rolandas Tučas. Vienu iš jų, orientuotu į 2016 metų Seimo rinkimus, siekiama, kad rinkėjų skaičius apygardose nuo vidutinio rinkėjų visose apygardose skaičiaus (šalies vidurkio) nesiskirtų (nebūtų didesnis arba mažesnis) daugiau kaip 20 proc.

Projektas parengtas vadovaujantis šiuo metu galiojančio Seimo rinkimų įstatymo 9 str. 1 p. Projekte atsižvelgta į savivaldybių ribas, laikomasi „istoriškumo" kriterijaus, paisoma ankstesnių Seimo rinkimų apygardų ribų. Ten, kur dar nėra būtinybės keisti ribų, jos nekeičiamos.

Kiek daugiau Vilniaus regione ar tik minimaliai kitur buvo pakoreguotos daugiau kaip pusės, 38-ių, Seimo rinkimų vienmandačių rinkimų apygardų ribos: 1, 2, 4–10, 12, 13, 15–18, 23–25, 31, 33, 34, 39, 40, 41, 45, 46, 53–59, 62, 64, 66, 68 ir 70. Likusių 33-jų rinkimų apygardų ribos liko nepakeistos.

Tikslinant vienmandačių apygardų ribas, siekiama, kad apygardų dydžiai neperžengtų 0,82–1,18 vidurkio, 0,02 (arba 2 proc.) vidurkio palikta „atsargai". Seimo rinkimai vyks po metų, dabartinės rinkėjų skaičiaus kaitos disproporcijos, tikėtina, ir toliau išliks tokios pačios, tad būtinas rezervas, kad prieš pat rinkimus vėl netektų papildomai keisti apygardų ribų.

Visi apygardų pakeitimai atlikti tik tų pačių savivaldybių ribose. Pavyzdžiui, jei Akmenės–Joniškio (39) apygardoje rinkėjų per mažai, jų skaičius padidinamas prijungiant Joniškio r. sav. apylinkes iš 46-os apygardos. Yra ir išimčių. Tarkim, Vilkaviškio (68) rinkimų apygardai sugrąžintos trys iki šiol Šakių (64) apygardai priskirtos apylinkės, nors jos priklauso Vilkaviškio r. savivaldybei. Rinkėjų trūkumas Šakiuose kompensuotas perkeliant tris apylinkes iš Kauno kaimiškosios (66) apygardos, kuri rinkėjų skaičiumi buvo per didelė. Optimizavus Vilkaviškio apygardą, iki įstatymu numatytos ribos sumažintas 66-os apygardos rinkėjų skaičius. Daugiau panašių išimčių nėra.

Kaip reikalauja įstatymas, projekte siekiama rinkimų apygardų teritorinio vientisumo. Kai kur, tarkim, Vilniaus m. šiaurinėje ir vakarinėje dalyse, jis buvo pagerintas. Anksčiau nuo Žirmūnų (4) apygardos atitrūkusios Muitininkų ir Visorių apylinkės, prie Žirmūnų prijungus A. Kritulio apylinkę, su kitomis 4-os apygardos apylinkėmis jau turi teritorinę jungtį. Taip pat panaikinti iki šiol kitų apygardų apylinkių apsuptyje buvę eksklavai (salos) – Įsruties rinkimų apylinkė, pati ryškiausia Justiniškių (7) apygardos sala, atsidūrusi Karoliniškių (8) apygardos apsuptyje, prijungta prie Karoliniškių apygardos. Projektu siekiama, kad Vilniaus m. rinkimų apygardos būtų kuo didesnės, kad kuo mažiau jų tektų perduoti ir taip didžiulei Vilniaus–Trakų (57) rinkimų apygardai. Be to, tai padidintų ir taip per daug rinkėjų turinčias Vilniaus–Šalčininkų (56) bei Širvintų–Vilniaus (55) apygardas. Pietinėje Vilniaus dalyje nepavyko pašalinti iki tol buvusių salų, pvz., 10-ai apygardai priskirtų dalies Naujininkų apylinkių, o ir pačių apylinkių teritorinė konfigūracija itin sudėtinga.

Daugiau informacijos apie šį projektą galima rasti ČIA.

VRK tikisi, kad rinkimų apygardų projektai sudomins visuomenę, todėl laukia konkrečių pasiūlymų ir patarimų (juos galima pateikti el.p. info@vrk.lt). Tačiau sudėtinga būtų įgyvendinti tokius patarimus, prašymus ar net reikalavimus, kuriais būtų siūloma keisti tik vienos apygardos ribas, neįvertinant, kad tuomet gretima apygarda gali tapti per didelė ar per maža. Todėl VRK galės pritarti tik tokiems pasiūlymams, kurie išsaugotų ar sukurtų naujas apygardas, atitinkančias įstatymo reikalavimus.